A oto, co udało nam się wypracować:
CELE SPOTKANIA:
1. Integracja;
2. Motywacja;
3. Wymiana doświadczeń;
4. Sformułowanie pomysłów na działania;
KONTRAKT:
1. Nie przerywamy sobie wypowiedzi;
2. Każdy ma prawo do głosu;
3. Oceniamy pomysły, nie osoby;
4. Wyciszamy telefony;
5. Dotrzymujemy terminów;
Pamiętajcie,że punkty zaznaczone na czerwono obowiązują do końca kursu LSU :)
DOBRE STRONY FORUM WYRAZU:
1. Anonimowość;
2. Szybka organizacja (choć musi być przemyślana!);
3. Brak wstydu przy wyrażaniu swoich poglądów;
4. Łatwość wyrażania swoich poglądów;
5. Możliwość wyboru więcej niż jednej odpowiedzi;
6. Poznanie opinii społeczeństwa;
7. Możliwość szybkiego poznania i wykorzystania zdobytych informacji;
ZŁE STRONY FORUM WYRAZU:
1. Niepoważne podejście uczestników do badania;
2. Małe zainteresowanie badaniem;
3. Trudności w opracowaniu wyników;
4. Duże zapotrzebowanie na materiały;
5. Niejasność pytań;
6. Zróżnicowanie wiekowe ankietowanych;
DOBRE STRONY DEBATY:
1. Duże zainteresowanie;
2. Zróżnicowanie opinii;
3. Więcej pomysłów;
4. Możliwość wykorzystania zdobytych informacji;
5. Możliwość odniesienia się do innych pomysłów;
6. Możliwość korygowania swoich wypowiedzi;
7. Możliwość odpowiadania na zarzuty;
ZŁE STRONY DEBATY:
1. Trudna organizacja;
2. Złe podejście do ludzi;
3. Mała liczba osób uczestniczących;
4. Brak anonimowości;
5. Wymaga dużego zaangażowania uczestników;
6. Ingerowanie w pomysły innych;
Po tym ćwiczeniu padło pytanie o to, która metoda wydaje Wam się bardziej przydatna. Jednogłośnie (albo tak mi się wydawało ;)) odpowiedzieliście, że FORUM WYRAZU. A co sądzą o tym osoby, których nie było we Wronkach??
CECHY DOBREGO PROJEKTU UCZNIOWSKIEGO:
1. Ciekawy temat, innowacyjny;
2. Odpowiada na potrzeby środowiska lokalnego (jest poprzedzony badaniem opinii);
3. Angażuje innych do działania;
4. Ma dobrze rozpisany harmonogram pracy;
5. Pozwala na współpracę z różnymi sojusznikami;
6. Dostosowany do zasobów i możliwości;
TRUDNOŚCI (przykładowe rozwiązania):
1. Wycofanie się sponsorów lub brak sponsorów (Przede wszystkim nie wolno nam się poddawać w poszukiwaniu sojuszników. Przekonanie innych do naszych pomysłów wymaga sporej ilości czasu, cierpliwości i świetnego przygotowania opartego na znajomości celu działania, potrzeb środowiska, bilansu szans i zagrożeń, korzyści, jakie wyniesie ze współpracy nasz sojusznik);
2. Zbyt mało czasu (dobrze rozpisany harmonogram!);
3. Brak zainteresowania (po to właśnie przeprowadzamy forum wyrazu i debaty. Jeżeli nasz projekt będzie odpowiadał na potrzeby środowiska, to zainteresowanie nim znacznie wzrośnie! Poza tym, bardzo ważna jest wcześniejsza promocja. Nie możemy zostawiać jej na ostatnią chwilę. W promocji pomagają: plakaty, ulotki, radiowęzeł, poczta pantoflowa, angażowanie w projekt uczniów z różnych klas. Zainteresowanie nauczycieli wzrośnie jeśli otrzymają od Was specjalne, indywidualne zaproszenia);
4. Złe warunki pogodowe (jeżeli chcemy organizować akcję w plenerze to rada jest jedna – starajmy się to robić w sezonie, gdy pogoda jest najbardziej stabilna. Niestety na warunki atmosferyczne nie mamy żadnego wpływu. Chyba że jesteśmy w stanie zapewnić awaryjną salę do przeprowadzenia akcji);
5. Brak kluczowej osoby (Jedną z cech dobrego lidera jest umiejętne rozdzielanie zadań. Lider nie może wziąć wszystkiego na siebie! Zadania należy rozdzielać równomiernie. Tak, aby nikt nie był odpowiedzialny za kilka kluczowych kwestii. Wtedy, nawet gdy jedna osoba się nie pojawi, reszta grupy bez problemu udźwignie ciężar projektu);
6. Brak zgody (zanim zaczniecie na poważnie organizować akcję, rozplanujcie ją dobrze, wydelegujcie osoby do władz szkoły i przekonajcie je do własnych pomysłów. Jeżeli użyjecie dobrych argumentów i przygotujecie się do tej rozmowy – dyrekcja to przecież też sojusznik! – uzyskanie zgody będzie dużo łatwiejsze);
7. Brak miejsca (to należy do planowania projektu! Szukajcie więc sojuszników – szkoły, domów kultury mających sale, może inne szkoły?, prywatnych przedsiębiorców w Waszych miejscowościach, urzędników);
MOTYWACJA:
1. Umilenie czasu w szkole;
2. Obserwowanie, że „coś się dzieje”;
3. Przyjemność ze zrealizowanego celu;
4. Duuużo satysfakcji;
5. Wspieranie się w grupie;
6. Integracja z innymi uczniami;
7. Realizowanie własnych pomysłów;
8. Podniesienie poczucia własnej wartości;
9. Dobra zabawa;
10. Silna współpraca;
11. Praca z przyjaciółmi;
12. Zmotywowanie do pracy wszystkich uczniów szkoły;
13. Poczucie docenienia ze strony nauczycieli i kolegów ze szkoły;
Widzicie ile korzyści płynie z pracy w SU?? A to przecież tylko przykłady! Macie jeszcze jakieś pomysły? ;)
Podczas spotkania mieliśmy okazję podzielić się swoimi pomysłami na projekty uczniowskie i zacząć ich wstępne planowanie. Wszystkie okazały się strzałem w dziesiatkę! Kochana grupo Trójkąta, pochwalcie się Waszymi pomysłami w komentarzu :)
Będzie super, jeśli podzielicie się na forum swoimi wrażeniami ze spotkania. Jeszcze raz bardzo dziękuję za Waszą obecnośći świetną atmosferę. Jednocześnie chciałabym, aby osoby które nie miały możliwości żeby do nas dojechać, wiedziały, że wcale o nich nie zapomnieliśmy i bardzo ich nam brakowało :) No, ale integrować możemy się również przez bloga, do czego zachęcam!
Na koniec jeszcze raz bardzo, bardzo, bardzo dziękujemy naszym drogim Gospodarzom z Wronek, którzy tak ciepło i obficie ugościli nas u siebie w szkole, a nawet znaleźli czas na oprowadzenie moderatorki po mieście ;) było świetnie!
Na koniec jeszcze raz bardzo, bardzo, bardzo dziękujemy naszym drogim Gospodarzom z Wronek, którzy tak ciepło i obficie ugościli nas u siebie w szkole, a nawet znaleźli czas na oprowadzenie moderatorki po mieście ;) było świetnie!
Pozdrawiam gwiezdnie!
Basia :)
Było świetnie. Cieszę się, że spotkanie przebiegło w tak miłej atmosferze. Pozdrawiam ; ]
OdpowiedzUsuńKinga z grupy Anity :)
Och. Wydaję mi się, że było fajnie. ;P
OdpowiedzUsuńU nas niedługo również szykuje się
W I E L K A D E B A T A. :D
Mam nadzieję, że będzie tak samo świetnie. :)
Pozdrawia - Sztab Andromedy.
Było bardzo fajnie ;) i zapomniałam jeszcze podziękować panom z akademika, którzy zaofiarowali swoją pomoc w jedzeniu masy jedzenia, które zostało po spotkaniu ;D
OdpowiedzUsuń